Onze COO Maaike werkt vaak bij opdrachtgevers als kwartiermaker, interim projectleider of projectcoach. Ze is veelal betrokken bij verandertrajecten met diverse stakeholders en belangen. Doordat Maaike aan zowel de opdrachtnemers- als opdrachtgeverskant staat, ziet zij bij uitstek welke factoren de kansen van een succesvol verandertraject vergroten. Om te beginnen met een projectleider die het verandertraject goed laat landen binnen de organisatie.
Maaike deelt drie lessen, in deze blog de tweede…
Het spelersveld in kaart brengen
Misschien wel het allerleukste onderdeel van een verandervraagstuk vind ik het schaakspel rondom het spelersveld. Welke stakeholders spelen een rol om de opdracht te realiseren? Wie, met welke rol en met welk netwerk meebrengend? Hoe ontstaat beweging? In deze blog geen college over hoe ik zo’n strategische analyse maak. Waarschijnlijk weet je dat al of kan je er een voorstelling bij maken. Iets wat wel voor mij essentieel is, is kennis te maken met de mens achter de speler. Want wat weet jij nou echt van jouw (aankomende) samenwerkingspartners?
Naam, functie, organisatie/team, projectdeelname en hoogover doelstelling zijn meestal wel via LinkedIn te traceren. Dit is echter niet waar ik naar zoek. Veel liever neem ik een kijkje in iemands leven, zodat ik snap wie de persoon is. Samen een kop koffie drinken of wandeling maken en al pratende achterhalen wat hem of haar beweegt, zowel privé als zakelijk. Ik ben nieuwsgierig naar iemands verleden, familie, hobby’s en vakantiebestemmingen. Ik zoek de fonkeling in iemands ogen en licht gekrulde mondhoek, zodat ik weet waar zijn energie stroomt (en waar niet). Ik wil iemands waarden en zijn ‘why’ horen. Ik ben nieuwsgierig hoe diegene keuzes maakt en handelt. Niet altijd gebruikelijk, zo merk ik in gesprekken.
Wat deze uitgebreide kennismaking zo belangrijk maakt? Het lijkt misschien een vertragende stap in het proces, maar het tegenovergestelde is waar. Juist deze omweg levert mij (duurzame) winst op. Naast oprechte interesse in de mens is de verdieping namelijk ook een strategische zet. Wil ik echt beweging creëren, moet ik op zoek naar wanneer en hoe anderen stappen zetten en hoe zich dat met elkaar verhoudt. Om van beweging richting olievlekwerking te gaan. Niemand neemt namelijk dezelfde stap: Iedereen heeft zijn eigen doelen, belangen, vertrekpunt en manieren van samenwerken. Dat is niet altijd eenvoudig.
Met het in kaart brengen van het spelersveld ontwerp ik een overzichtelijk en duurzaam spinnenweb, gebouwd middels nieuwe en bestaande netwerkpaden. Een web dat gebouwd is op het versterken van elkaars doelen, zodat het voor ieder op welke manier dan ook resultaat oplevert. Een web, waarin ik als (interim) spin, weer kan uitstappen, omdat ik weet dat de beweging blijft bestaan.
Wil je weten welke vragen ik stel? Ik deel er enkele met je:
Als ik jou echt wil leren kennen, wat wil je dan dat ik over jou weet?
Uit wat voor een familie kom je? Wat heb je van hen meegekregen?
Wat staat er op jouw wishlist? Wat maakt deze keuzes?
Omschrijf het leukste project?
Welk advies zou je voor jezelf hebben toen je aan het begin van je carrière stond?
Wat is jouw persoonlijke missie?
Hoe verhoudt jouw missie zich tot jouw opdracht/mijn opdracht?
Voor het gezamenlijk > er is altijd een hoog gezamenlijk doel: ALTIJD – daar vind je elkaar op
Wanneer wij gaan samenwerken: wat staat er dan in jouw gebruiksaanwijzing?
Hoe wil je dat wij samen optrekken? Welke verwachtingen heb je daarbij?
En dan misschien de grootste uitdaging (althans voor mij): na het stellen van een vraag op je handen gaan zitten. Laat maar stiltes vallen. Laat de ander ook echt uitpraten. Vraag door en vul geen antwoorden in.
NB Mocht je nog meer vragen kunnen gebruiken, check dan ook onze Praat vraagkaartenset.
Zit jouw organisatie of team in een verandertraject of heb jij de opdracht om die verandering te leiden? Heb je een beweging te creëren? En het gevoel dat je aan het trekken, duwen en sleuren bent? Zoek je handvatten en tips? Neem dan vrijblijvend contact op met Maaike om te sparren.