Evalueren. Iedere managementopleiding zegt dat het belangrijk is, maar in de alledaagse praktijk zijn de meeste mensen er geen fan van. Zelf heb ik ook gemengde gevoelens.

Ik denk dat er een paar hoofdredenen zijn waarom mensen evalueren niet leuk vinden:

  • Het kost tijd en moeite
  • Vaak gebeurt er niets met de uitkomst of wordt dat niet teruggekoppeld
  • We focussen vooral op de negatieve zaken.

Op dat laatste punt ga ik wat dieper in.

Er is op zich niks mis met leren van je fouten, zolang je ook echt leert van je succes. In de praktijk zie ik die balans echter niet. We benoemen meestal kort wat goed ging en pluizen vooral wat mis ging dieper uit. Ook als een project voor 95% is geslaagd. Dit lijkt logisch maar het heeft nogal wat (onbedoelde) gevolgen.

Ten eerste creëer je een blinde vlek op je eigen succes. Die miskenning van wat je al kunt, leidt tot miskenning van kwaliteit en talent. En je mist de kans om succesfacturen sneller in je organisatie te verspreiden omdat ze teveel impliciet blijven.

Ten tweede creëer je als het tegenzit een cultuur van ‘foutfocus’. Mensen leren te focussen op ‘de hobbel’ in een traject in plaats van op de kansen. Zo maak je van iedere molshoop een heuse berg. Ik heb teams begeleid waarin dat zo diep geworteld was dat zij zelf voortdurend het volgende probleem op zochten. Zo kozen ze altijd bijzonder obstakelrijke (omweg)routes om iets te bereiken.

Maar het kan nog erger. Een derde mogelijk effect van de focus op fouten is dat er in de organisatie een impliciete cultuur sluipt dat fouten altijd vermeden of bestreden moeten worden. Fouten mogen niet. Dat is én doodvermoeiend én het sloopt de ontwikkeling uit je organisatie. Want met alleen balletjes breed win je geen voetbalwedstrijd.

Wat dan wel?

Een systeem met meer focus op de kracht van je organisatie (zonder problemen onder het tapijt te vegen) leidt tot meer succes. Daar is heel wat voor nodig, maar voor nu heb ik vier tips waarmee je direct een begin kunt maken:

  • Besteed minstens 67% van evaluaties aan het uitpluizen wat goed is gegaan en benoem minimaal twee pluspunten die je wil verspreiden.
  • Kies aan de foutenkant maximaal één punt dat je daadwerkelijk gaat verbeteren. Een waslijst aan verbeterpunten werkt verlammend en daarmee organiseer je je eigen falen en chagrijn. Door aan één punt te werken vergroot je de kans van slagen.
  • Focus op gedrag: van ‘wat goed is gegaan’ leer je weinig. ‘Wat goed is gedaan’ is makkelijker te kopiëren. En het waardeert de actor beter.
  • Eindig ieder overleg/activiteit met de vraag: wat heeft je goed gedaan?

Wil je nog veel meer praktische tips en trucs rondom succesvol samenwerken? Kom dan naar onze gratis Zoom rondleiding, iedere woensdagochtend van 08:30 – 09:15 uur. Hier staan nu de spelregels en werkvormen rondom hybride werken centraal. Meedoen kan via Zoom met code 482 120 225.