Bovenstaande vraag zien we in vele varianten voorbij komen. In onze social media posts stipten we het onderwerp al vaker aan. In deze inspiratieblog duiken we dieper in op de vraag hoe je, zonder bewustwording, meteen aan de slag kunt met het in beweging brengen van mensen.

Laten we drie mogelijkheden wat nader belichten:

Voorbeeldgedrag tonen

Vertoon zelf het gedrag dat je van de ander zoekt, zonder daar verder uitleg bij te geven. Tegelijkertijd nodig je wel iedereen om je heen uit mee te doen met dat gedrag.

Degene die als eersten meedoen, erken je en omarm je (figuurlijk dan).

Zodra je die mensen hebt, nodig je ze uit dat te blijven doen en weer anderen uit te nodigen,  die weer uitnodigen en omarmen.

Het aardige is dat als je dit doet, mensen zelf de redenen erbij verzinnen waarom ze het doen en waarom ze het goed vinden. Zo zie je dat hun eigen bewustwording achter hun gedrag aan hobbelt in plaats van andersom.


Een fysieke setting creëren

Een andere optie is om een fysieke setting te creëren waardoor mensen als vanzelf het gedrag gaan vertonen dat je van ze verlangt. Een mooi voorbeeld daarvan is het filmpje Pianostairs. In een metro-uitgang liggen een roltrap en een trap naast elkaar. Daarin stelden men de uitdaging: Hoe kunnen we meer mensen de trap laten nemen? Ze transformeerden iedere trede tot een pianotoets waar ook geluid uitkomt als je er op springt. Opeens vonden mensen het heel erg leuk om die trap te nemen in plaats van de roltrap. Niemand heeft ze uitgelegd dat het zo goed is, of zo gezond of verstandig.

Zou een bewustmakingscampagne waarbij ze door middel van borden die vermelden dat de trap nemen heel gezond is, dat lichaamsbeweging belangrijk is hetzelfde effect hebben?

Het loont zich dus om na te denken over de vraag: Kan ik een fysieke setting creëren waardoor mensen als vanzelf het gedrag gaan vertonen dat ik van ze verlang?


Belonen

Dat kan in economische zin: mensen krijgen geld of voordeel als ze bepaald gedrag vertonen. Denk bijvoorbeeld aan belastingfaciliteiten voor elektrische auto’s. Een onderliggende morele uitleg, waarom het goed is om elektrisch te rijden maakt niet het grote verschil. De fiscale faciliteiten maken het echter aantrekkelijk.

Ook in kleinere dingen waar er geen geldelijke beloning is, kan belonen al helpen. Het waarderen van het gedrag dat iemand vertoont. Ook hier geldt: zonder uit te leggen waarom. Een simpel voorbeeld: “Ik zag dat je de trap nam: goed van je!”, werkt al.

Waarderende aandacht loont.


Meer interesse?

Regelmatig organiseren we de masterclass ‘Mensen Mee in Verandering’. In deze masterclass krijg je nog veel meer van dit soort praktische tips en trucs om mensen mee te krijgen in een grote verandering.

Klik hier voor meer informatie en inschrijven.

 

 

Wil je nog veel meer van dit soort praktische tips en trucs om een team en een organisatie mee te krijgen in een grote verandering? Youfacilitate organiseert een masterclass: Mensen Mee in Verandering. Deze masterclass gaat over grote veranderingen die je als organisatie gaat doormaken of misschien al doormaakt. Denk bijvoorbeeld aan een reorganisatie, een fusie of nieuwe manier van werken zoals zelfsturing, lean of agile. Het plan is al bedacht, de directie is akkoord en nou wil je dat iedereen in de organisatie meegaat in dat plan.

In de masterclass gaan we je allemaal dingen leren die je daarbij helpen en waar je als leidinggevende, HR, OR en directie wat aan hebt. Ook als teamleider, als je van bovenaf de plannen krijgt en onderop je eigen team daarin mee moet zien te krijgen.